Tervetuloa mukaan Stremetin ensimmäisen blogisarjan pariin. Tarjoamme sinulle asteittain 10 vinkin oppaan, joka opastaa sinua älykkäämpään ja edullisempaan ostamiseen. Pysy mukana ja nauti eduista!
1. Määrittele ostoerän koko yhdessä toimittajan kanssa
Haluamme auttaa sinua tekemään viisaita päätöksiä ostojen suhteen. Yksi tärkeä näkökohta on ostoerän koko.
Todennäköisesti on edullisempaa ostaa levyllinen osia kerralla kuin puoli levyllistä osia kahdella eri ostokerralla. Tämä johtuu siitä, että useimmiten toimittajat voivat tarjota parempia hintoja suurempien tilausten yhteydessä.
Tiedätkö, miten nykyinen toimittajasi nestaa nimikkeesi? Olemme huomanneet, että toimittajien tapa nestasta nimikkeitä vaikuttaa oleellisesti kappalehintaan. Siksi onkin tärkeä selvittää, miten nykyinen toimittajasi järjestää osat levyille. Jos toimittaja hyödyntää levyjen käyttöä tehokkaasti, se voi alentaa kappalehintaa ja tehdä ostamisesta entistäkin kannattavampaa. Levyn hyötykäytöllä on siis iso vaikutus kappalehintaan. Kun teet yhteistyötä toimittajan kanssa, voit määritellä ostoerän koon optimaalisesti. Tämä auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen hinnan osillesi.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Osta oikean kokoisia eriä. Mieti tarkasti ostoerän kokoa levykohtaisesti. Näin voit varmistaa kustannustehokkaan hinnan ja saada enemmän vastinetta rahallesi.
2. Älä oleta, että toimittaja tietää kaiken tarvittavan – varmista, että hän tietää
Oletus on pahimpia virheitä mitä voidaan tehdä. Kun oletetaan, syntyy melko varmasti jokin virhe, joka voi vaikuttaa yksittäisen tilauksen hintaan tai pahimmillaan jopa asiakassuhteeseen.
Ostaminen ei ole helpoin laji, koska ostettavia nimikkeitä on todennäköisesti riittävästi ja hallittavia toimittajia myös paljon. Myös yrityksillä on omia ohjeita ostamisen suhteen, jotka kuitenkin hyvin usein liittyvät varaston arvoon ja ostohintoihin. Toimittajan näkökulmasta olisi tärkeää saada tietoa niin paljon kuin mahdollista, jotta toiminta ostajan kanssa olisi mahdollisimman sujuvaa. Meillä Stremetillä yksi asiakastyytyväisyytemme kohta on toiminnan sujuvuus.
Yhteistyön sujuvuus ja tehokkuus ovat kuitenkin avainasemassa menestyksekkäässä toimitusprosessissa alihankkijalle. Siksi onkin äärimmäisen tärkeää, että kommunikaatio toimittajan kanssa on selkeää ja helppoa. Selkeys tarkoittaa sitä, että mitään ei tarvitse arvata tai olettaa ja täten ostettavan nimikkeen lopullinen kustannus on molemmille osapuolille etukäteen selvillä.
Tässä muutama esimerkki:
- Tilaan saman määrän kuin viimeksikin.
- Laita tulemaan sama setti kuin viimeksikin.
- Ei annettu pakkausohjetta ja reklamoidaan jälkikäteen esimerkiksi lavan korkeudesta.
- Ei kerrottu, että kappale tulisi myös maalata.
- Nimikkeen materiaali on muuttunut paksummaksi, mutta asiakas haluaisi saman hinnan.
- Nimikekoodi ei vastaa tilattavaa osaa.
- Tilaus on kaikin puolin muuten selkeä, mutta ei kerrota mitä revisiota halutaan tilata.
- Tilaus olisi haluttu teholavalla eikä eurolavalla, koska asiakkaalla on pienemmät varastotilat.
- Laittakaa tulemaan, kun pystytte. Aikakäsitys vaihtelee todella paljon. Olisi selkeämpää ilmoittaa päivämäärä, mihin mennessä toimituksen tulisi olla perillä.
Ostaja ei voi olettaa, että toimittaja tietää kaiken tarvittavan yksityiskohdan tilaukseesi liittyen. On tärkeää tiedostaa, ettei toimittaja voi tietää asiakkaan pakkausohjeita, ellei niitä ole etukäteen selitetty. Samoin toimittaja ei voi tietää asiakkaan rahtisopimusnumeroa, jos sitä ei ole ilmoitettu. Ostettaviin nimikkeisiin liittyy hyvin usein myös laadullisia asioita, jotka tulisi ottaa huomioon. Joissain tapauksissa uusi toimittaja ei pysty näitä tietämään, koska niistä ei ole selkeästi ilmoitettu. Huomioon otettavaa on, että niin ostajan kuin toimittajan puolella vaihtuu henkilöitä. Olisi todella hyvä, jos tämä ei vaikuttaisi mihinkään. Valitettavasti niin kuitenkin välillä tapahtuu ja joskus se vaikuttaa paljonkin yhteistyön sujuvuuteen.
Sujuva yhteistyö, tehokas toimitusprosessi ja oikea ostohinta varmistetaan kommunikoimalla selkeästi ja antamalla kaikki tarvittavat tiedot etukäteen. Näin toimittaja voi varmistaa, että asiakkaan ohjeita noudatetaan tehokkaasti ja taloudellisesti.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Kommunikoi selkeästi, erityisesti tarjous- sekä tilausvaiheessa. Kerro toimittajalle mieluummin liikaa tietoa kuin liian vähän. Älä oleta, vaan kerro. Lähetä toimittajalle ostajan ostoehdot ja vaatimukset. Tällä tavoin säästät aikaa ja rahaa, kun toimittajan ei tarvitse kysellä puuttuvia tietoja tai lisäkysymyksiä. Yhteistyössä on voimaa ja selkeä kommunikaatio on sen perusta.
3. Ennakoi määrät ja tee kotiinkutsuja
Ennusteiden avulla toimittaja pystyy ennustamaan tulevia tilauksia ja määriä yhtä tarkasti kuin ostajakin. Tämä toivottu kumppanuus lisää suunnitelmallisuutta tilaamisprosessissa mahdollistaen mm. sen, että alihankkijalla on varastossa varmasti riittävästi levyjä ennustettavan määrän tekemiseen. Näin ollen alihankkija voi myös ennakoida kapasiteettiä ja henkilöstön määrää, mikäli ennusteet näyttävät olevan niin paljon ylöspäin, että normaali pelivara ei riitä. Kun tilauksia sitten saapuu, ne eivät tule yllätyksenä ja ostaja ei myöskään koe yllätystä siinä, että kapasiteetti ei riitä tai toimitusaika on normaalia pidempi.
Toimitusvarmuus on ostajalle aina tärkeä. Ostajalla on mahdollisuus määritellä myös kotiinkutsueriä. Tällöin tuotannossa alihankkijalla on mahdollisuus ajaa kotiinkutsuerä haluamassaan aikataulussa, mikä helpottaa tuotannon suunnittelua. Käytännössä ajaminen tehdään silloin kun tuotannossa on eniten aikaa ja näin sitä ei tarvitse ajaa juuri sillä hetkellä, kun tilaus saapuu. Tämä parantaa tehtaan toimitusvarmuutta.
Kotiinkutsu on nopea tapa hankkia tarvittavat osat. Se soveltuu erinomaisesti komponenteille, joilla on erittäin nopea kiertonopeus ja nopea tarve tilauksesta toimitukseen. Komponenteissa kannattaa miettiä myös niiden kriittisyyttä ostajalla. Kriittisimmät komponentit voidaan kotiinkutsua, koska kotiinkutsun toimitusvarmuus on tyypillisesti 100 %. Vaikka varastoinnista syntyy pieni kulu, on 100 % toimitusvarmuus usein parempi vaihtoehto.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Ennusta omat tilausmääräsi ja jaa ennusteet toimittajalle. Hyvä nyrkkisääntö ennusteelle on kaksi tai kolme kuukautta eteenpäin, johon sinulla on realistinen näkemys. Tee kotiinkutsuja, sillä se nostaa toimitusvarmuutta.
4. Yhden ostajan strategia
Tiedätkö, että monissa organisaatioissa yksi haaste on se, että tilauksia tehdään eri osastoilla tietämättä toistensa tekemistä tilauksista? Monissa tapauksissa tilaajan päässä on useita ostajia, jotka tekevät tilauksia ristiin rastiin. Tämä johtaa suureen määrään yksittäisiä ja erillisiä tilauksia. Joskus tulee jopa päällekkäisiä tilauksia, joita sitten ihmetellään alihankkijan päässä.
Ei ole epänormaalia, että saadaan uudelta ostajalta uusi nimike, jota ei ole ennen tehty. Kun tilausta tutkitaan, huomataan sen olevan itseasiassa tuote, jota emme edes voi tehdä. Usein näissä tapauksissa tilaus uudelta ostajalta on tullut vain väärälle alihankkijalle. Ei ole myöskään epänormaalia, että tilaus ostajalta A tulee maanantaisin ja ostajalta B perjantaisin. Joskus nimikkeet ovat samoja, mutta tilauspäivään vaikuttaa oma henkilökohtainen tottumus tehdä töitä omilla rutiineilla. Näissä tapauksissa ostajan henkilökohtaiset rutiinit määrittävät ostotiheyksiä ja määriä, kun oikea tapa tulisi olla aina yrityskohtainen. Samaan esimerkkiin rutiineista menee eri ostajien tietämys tilausten kappalemääristä. Joskus ajatellaan, että laitetaan jokin tilaus, jolla alihankkija varaa meille kapasiteettia ja sitten muutetaan määriä matkan varrella sen mukaan mikä oikea tarve tulee olemaan. Valitettavasti tällainen ajatus ei toimi alihankkijalla käytännössä sen jälkeen, kun tilaus on kuormitettu tuotantoon.
Meillä Stremetillä esimerkiksi muutos on aina uusi tilaus. Yksi selkeä tilaus on edullisin tapa tilata, kaksi pientä tilausta, jossa sama määrä on kalliimpi. Kun tilaajalla on useita ostajia voi myös tietämys alihankkijan kyvykkyydestä ja prosesseista olla heikko. Hiljaista tietoa ei ole kirjattu ostajan järjestelmiin ja tilaus uudelta ostajalta ei välttämättä sisällä kaikkia sovittua tietoa ja voi aiheuttaa hämmennystä alihankkijan päässä.
Haluaisimme ehdottaa ratkaisua tähän ongelmaan – yksi yhteyshenkilö, joka vastaa kaikista tilauksista. Kuvittele, jos yhteyshenkilö olisi aina sama henkilö, hän olisi tietoinen kaikista tilatuista tuotteista ja niiden määristä sekä alihankkijan prosessista ja saatavilla olevista palveluista. Lisäksi hän oppisi toimittajan erikoispiirteet, mikä johtaisi yleensä sujuvampaan yhteistyöhön. Tämän avulla voisimme välttää pienemmät tilauksen ja yhdistää kaksi tai kolmekin tilausta yhdeksi isommaksi tilaukseksi tai saman paksuiset osat samalle levylle samaan tilaukseen. Tämä parantaisi tehokkuutta ja säästäisi aikaa, vaivaa ja ehkä jopa rahaa kaikille osapuolille.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Yksi ostaja per toimittaja. Parhaimmassa tapauksessa myös yksi alihankkija, jolta saat kaiken tarvitsemasi samasta talosta, mikä näin helpottaa ostajan työtä. Onko tämä jotain, mistä haluaisit keskustella tarkemmin? Ota rohkeasti yhteyttä, niin voimme suunnitella yhteistyötä entistä tehokkaammaksi ja sujuvammaksi. Anna meidän auttaa sinua yksinkertaistamaan tilausten hallintaa ja parantamaan toimitusten laatua.
5. Ajantasaiset teknilliset piirustukset
Alihankinnassa teknisten piirustusten rooli on todella merkittävä ja täysin olennainen. Silti on melko normaalia, että puutteellinen kuva lähetetään alihankkijalle ja pyydetään tekemään parhaamme. Kysymys ei ole siitä, etteikö alihankkija osaisi vaan siitä, että tiedon metsästäminen vie valtavasti aikaa. Koska kyseinen tuote ei ole oma, ei haluta arvata, mitä loppuasiakas haluaa. Laadukkaan lopputuloksen kannalta tieto on oltava, jotta ei tarvitse arvata.
Piirustuksista tulee käydä ilmi tarvittavat ja riittävät tiedot, jotka ovat välttämättömiä kappaleen valmistuksessa. Näihin tietoihin kuuluvat ainakin halutun kappaleen paksuus, materiaali ja mitoitukset sekä levityskuvana että taittomitoissa ja suunnissa. Lisäksi on tärkeää ilmoittaa myös kappalemäärät ja mahdolliset pintakäsittelyt tai muu pinnan laatuvaatimus. Näin voimme varmistaa, että valmis kappale vastaa täysin odotuksianne ja tarpeitanne.
Suosittelemme käyttämään DXF-, DWG- tai STEP-muotoja, jotka ovat yhteensopivia suurimman osan käytössä olevien järjestelmien kanssa. Lisäksi toivomme, että kappaleiden kuvat lähetetään myös PDF-kuvana. Olisi toivottavaa, että kappaleen kuva on identtinen kaikissa tiedostoissa eikä esimerkiksi nimellä osa 1. Lähettävälle on varmasti selvää mikä osa 1 on, mutta alihankkijan päässä puuttuva tietoa katoaa, kun eri ihmiset käsittelevät asiaa. Huolehdi siis myös kuvien asiallinen nimeäminen. Nimeäminen koskee myös revisioita, jotka olisi hyvä nähdä heti ilman avaamatta tiedostoa. Haaste on sekin, että tallennetaan vahingossa vanhan kuvan päälle uusi revisio, jolloin historiatiedosto meni hukkaan.
Voitte luottaa siihen, että Stremetin ammattitaitoinen tiimimme käsittelee kaikki asiakkailta tulleet tekniset piirustukset erittäin huolellisesti. Varmistamme jokaisen kohdalla, että kaikki tarvittavat tiedot ovat selkeitä ja käytettävissämme kappaleen valmistukseen. Haluamme taata asiakkaillemme optimaalisen valmistusprosessin sekä laadukkaan ja kustannustehokkaan tuloksen. Valitettavasti tämä ei ole mahdollista, jos kuvien laadussa on paljon toivomisen varaa. Suosittelemme tässäkin asiassa hyvin vahvasti samaa vinkkiä kuin aiemmin. Piirtämis- ja merkintätavat tulisi yhtenäistää eikä niin, että jokainen suunnittelija saa jättää oman merkkinsä haluamallaan tavalla. Kun kuvissa on selkeä linja, ovat ne myös alihankkijalle selkeitä ja kustannustehokkaampia valmistaa.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Luo yritykseen yhtenäinen kuvien piirtämis- ja nimeämiskäytäntö, jota kaikki noudattavat. Älä salli poikkeuksia tässä käytännössä, näin tiedostot ovat ja pysyvät ajan tasalla. Tarkista tekniset piirustukset lukemalla ne läpi ennen tilauksen tekemistä. Varmista, että kuvista löytyvät kaikki tarvittavat tiedot kappaleen valmistukseen. Yhteistyömme sujuu parhaiten, kun tarvittavat tiedot ovat heti saatavilla teknisissä piirustuksissa eikä niiden perään tarvitse kysellä. Tämä varmistaa sen, että voimme tarjota laadukasta alihankintapalvelua asiakkaillemme.
6. Rakenna oma puskurivarasto
Alihankkijasi on todennäköisesti erittäin sopeutumiskykyinen ja pystyy reagoimaan nopeisiinkin muutoksiin. Heidän joustavuutensa on suuri etu yhteistyössä. Kuitenkaan joustoa ei aina välttämättä ole niin paljoa, että saisit yhden rikkoutuneen osan tilalle uuden samaksi päiväksi toimitettuna. Siksi oman puskurivaraston luominen on molemmille osapuolille erittäin joustava ja järkevä ratkaisu. Tätä kautta myös ostaminen on edullisempaa ja sujuvampaa. Henkilökohtaisesti vihaan sitä tunnetta, kun annan asiakkaalle hinnan yhdelle osalle pikatoimituksella. Useimmiten se hinta on asiakkaan mielestä todella kallis. Kaikki on suhteellista, mutta yhden osan ostaminen pikatoimituksella on usein kallein tapa ostaa ja myös kallein tapa valmistaa.
Puskurivarasto mahdollistaa tehokkaan ja kustannustehokkaan tuotannon, kun levyt voidaan ajaa vallitsevan kapasiteetin mukaisesti alihankkijalle sopivassa aikataulussa. Näin alihankkijan kuormitus on hallinnassa ja palvelutaso voidaan säilyttää erinomaisena kaikille. Parhaiten puskurivarastoon sopivat tuotteet, joilla toimitusaikavaatimus on todella lyhyt ja sarjat ovat melko pieniä mutta toistuvia.
Ohutlevyalan asiantuntijana Stremetillä ymmärrämme asiakkaidemme tarpeet ja tarjoamme heille joustavia ratkaisuja. Mikäli omiin tiloihin ei yksinkertaisesti saa lisää tilaa puskurivarastolle, voimme rakentaa varastoa myös omiin tiloihimme Saloon. Käytännössä sovimme yhdessä asiakkaan kanssa optimaalisen puskurivaraston koosta, joka voidaan valmistaa varastoon valmiiksi kotiinkutsuperiaatteella sitoumuksella. Tämä mahdollistaa sen, että kun tilaus saapuu, voimme toimittaa osat erittäin nopeasti joko samana tai seuraavana päivänä tilauksesta. Toimimalla tällä tavoin päästään 100 % toimitusvarmuuteen sekä erittäin lyhyisiin toimitusaikoihin.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Rakenna oma puskurivarasto. Ensisijaisesti omiin tiloihin, mutta mikäli se ei ole mahdollista anna alihankkijalle mahdollisuus rakentaa puskuri tuotteillesi. Tämä vaatii sitoutumisen yhteistyöhön. Näin voit varmistaa, että sinulla on aina riittävästi tuotteita saatavilla nopeallakin aikataululla. On tärkeää muistaa, että vaikka alihankkijan varasto voi tarjota säilytysmahdollisuuksia, se ei ole loputon ja ilmainen resurssi. Siksi on järkevää luoda oma puskurivarasto sellaisille tuotteillesi, joilla on riittävän suuri kiertonopeus. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseiset tuotteet myyvät hyvin ja niiden kysyntä on jatkuvaa. Näin varmistat, että puskurivarastointi on kannattavaa sinulle. Niille nimikkeille, jotka eivät kierrä, se ei ole järkevää ja tällöin hintataso on todennäköisesti näissä nimikkeissä suurempi.
7. Tuotteiden modulaarisuus
”Puskurivaraston rakentaminen on kerta kaikkiaan mahdotonta, koska nimikkeitä on tuhansia.” Tämä toteamus on valitettavan totta monien toimijoiden kohdalla. Mikäli tähän kuitenkin tyydytään eli käytännössä hyväksytään se, että nimikkeitä nyt vain sattuu olemaan todella paljon ja emme voi sille mitään. Tässä tilanteessa peli on menetetty ja se ei ole alihankkijan vika. Pieni ostomäärä johtaa kalliimpaan yksikköhintaan. Tämä johtuu siitä, että tilauksen käsittelykustannus sekä koneiden aseteajat yleensä suhteutetaan ostettavaan määrään. Jos ostettava määrä on 45 minuuttia koneaikaa, josta asetteen teko vie 15 minuuttia. Aikaa kuluu yhteensä yksi tunti. Lisäksi tulee vielä tähän päälle tilauksen käsittelyyn, keräilyyn, pakkaamiseen ja laskuttamiseen kuluva aika. Jos ostamme kaksinkertaisen määrän, asetusaika, pakkaus- sekä keräilyprosessi vievät täsmälleen saman verran kuin pienemmällä määrällä. Näin ollen yksikköhinta laskee. Oleellista on avata keskustelu siitä, miten voimme nostaa ostetun erän kokoa.
Tuotteiden suunnittelussa on tärkeää huomioida ostoprosessi ja pyrittävä ennakoimaan ostajan tilannetta ja tarpeita tulevaisuudessa. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa ostaja tällä hetkellä ostaa tuhatta eri nimikettä ja sarjakoot ovat 10–20 kpl per osto. Kuinka voisimme saavuttaa tilanteen, jossa ostaja ostaa 500 eri nimikettä ja ostoerät ovat 50 kpl kerralla?
Tähän on useampia vastauksia, joista voi löytyä vastaus:
- Käydään nimikkeen läpi ja mietitään optimaalinen ostoerä. Paljonko voin ostaa kerralla? Milloin viimeksi kaikki ostonimikkeen on arvioitu? Tilataan oikeasti se määrä, joka olisi järkevää eikä sitä määrää, mitä aina on totuttu tilaamaan. Paljonko enemmän voisimme ostaa kerralla?
- Tehdään vuosisopimus alihankkijan kanssa, jossa sitoudutaan ostamaan tietty kokonaismäärä vuodessa. Usein tässä tilanteessa erät, jotka ovat merkittävästi pienempiä, eivät vaikuta nimikkeen hintaan mitenkään.
- Voidaanko osia puskuroida ostajan päässä? Eurolava tai pahvilaatikko puoliksi täynnä vie ihan saman määrän tilaa kuin täysi lava. Välttämättä tila ei ole ongelma vaan ostamistiheys.
- Suunnitellaan modulaarisempia tuotteita, jolloin sama nimike käy useampaan tuotteeseen. Suunnittelija voi tähän todeta, ettei kannata tehdä tuota osaa 0,5 mm paksummasta materiaalista, koska ohuempikin riittää. Usein osien yhdistäminen on kuitenkin todella järkevää, koska alihankkijasi nestaa kappaleita paksuuksien mukaan. Mikäli joukossa on muutama osa eri paksuuksilla tarkoittaa se aina uutta nestausta, uutta asetusaikaa niin koneilla kuin taivutuksessa. Tämän vuoksi joskus kannattaa miettiä laajemmin. Osien modulaarisuutta voi myös parantaa tekemällä osat uusilla tekniikoilla, kuten lävistyksen ja laserin yhdistävällä kombikonetekniikalla, jolla saat osiin monenlaisia ominaisuuksia. Kombikone yhdistettynä taivutusautomaattiin tekee ihmeitä. Muistan eräänkin kokoonpanon aiemmalta uraltani, jossa 18 eri osan vanha kokoonpano saatiin tehtyä neljästä osasta. Kokoonpano nopeutui todella merkittävästi ja osien kustannus samalla laski.
- Mikäli osien yhdistäminen on toistaiseksi liian vaikeaa, voi välimalliratkaisu olla ostaa nimikkeet osakokoonpantuina, jolloin ostajan ei tarvitse tilata tuhansia nimikeitä vaan paljon vähemmän ja valmis osakokoonpano tulee valmiiksi ostettuna. Tämä säästää paljon oman tuotannon vaivaa. Valitse siis parempi alihankkija, jolta saat ostettua valmiimpia kokonaisuuksia.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Me haluamme palvella asiakasta ja tarjota apua, jotta ostajan elämä olisi helpompaa. Kokonaisuudessaan pyrimme siis tarjoamaan ostajalle helppoa ja vaivatonta tapaa hankkia suurempi määrä eri nimikkeitä yhdellä ostokerralla, aina kun he sitä tarvitsevat. Ymmärrämme kuitenkin, että emme voi tehdä kaikkea heidän puolestaan. Monet asiat vaativat ostajan johdon päätöksen, jotta muutoksia voitaisiin tehdä. Tämä päätös on kuitenkin useimmiten hyvä ja tuo tuloksia ajan myötä. On tärkeää huomata, että nämä tulokset eivät ehkä näy välittömästi kyseisellä kvartaalilla tai tilikaudella. Uskomme vahvasti siihen, että syvempi yhteistyö toimittajan kanssa auttaa ostajaa saavuttamaan parempia tuloksia pitkällä aikavälillä.
Tavoitteenamme on luoda asiakaslähtöinen ostoprosessi, joka täyttää ostajien tarpeet ja toiveet. Pyrimme tarjoamaan heille parhaan mahdollisen kokemuksen ja tekemään ostamisesta helppoa ja miellyttävää. Uskomme vahvasti, että tällainen yhteistyö johtaa pitkäaikaiseen menestykseen ja tyytyväisiin asiakkaisiin.
8. Anna toimittajalle normaali toimitusaika siitä hetkestä, kun tilaus on lähetetty
Pikatoimitus huomiseksi voi olla houkutteleva vaihtoehto, mutta se ei yleensä tarjoa parasta hinta-laatusuhdetta.
Miksi? Nestaus on prosessi, jossa levyn hyötysuhde pyritään saamaan mahdollisimman hyväksi. Kun on kiire, nestaajalle ei jää aikaa parantaa nestin hyötysuhdetta.
Aseteajat jyvittyvät tilatulle määrälle. Kiiretilauksessa hyvin tyypillisesti aseteaika jyvittyy pienelle määrälle, jolloin osan hinta nousee. Hyvin harvoin pikatilaus on todella suuri.
Jokaisella toimittajalla on normaali vakiotoimitusaika. Sitä kannattaa pyrkiä kunnioittamaan, koska alihankinta on loppujen lopuksi yhteistyötä, jossa toimittaja palvelee asiakasta toimittamalla hänelle osia. Tehdasta kuormitetaan jatkuvasti ja sen perusteella syntyy tilauskuormitus, jonka mukaan toimitusaika yleensä vähän elää. Riippuen kapasiteetista on toimitusaika joko pitkä tai lyhyt. Suomessa tyypillisesti aika on muutamista päivistä noin kuukauteen riippuen tietenkin työn työvaiheista.
Usein ostotilaus on asiakkaan päässä lähes valmis, mutta sen lähettäminen toimittajalle viivästyy jostain syystä. Tämä tapahtuu usein seuraavasti: asiakas kysyy toimitusaikaa ja hintaa työlle, joka on juuri tulossa ja sillä olisi sitten kiire. Tilausta ei tule, kunnes viikon päästä tilaus sitten tulee ja se halutaan heti, siis ihan heti. Joskus tässä voidaan joustaa, mutta on selvää, ettei toimittaja voi joustaa jokaisen asiakkaan kanssa jokaisessa tilanteessa. On suositeltavaa pitäytyä sovitussa vakioaikataulussa, jolloin myös toimittajan tehdas pystyy pitämään sovitun aikataulun eikä joudu jatkuvasti venymään. Venyminen auttaa sinua kerran, mutta voi seuraavalla kerralla aiheuttaa sinun tilauksen myöhästymisen, kun venymistä tehdään toisen asiakkaan kohdalla. Fiksuimmat tehtaat eivät jousta vaan pyrkivät koko ajan parantamaan omaa prosessiaan niin, että toimitusaika olisi mahdollisimman lyhyt. Meillä Stremetillä toimitusaika on tyypillisesti viisi työpäivää tilauksesta työlle, jossa on esimerkiksi lävistys ja taitto.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Tiedämme, että todennäköisesti haluat saada tilauksesi mahdollisimman nopeasti. Muistathan silti, että pikatoimitus on todennäköisesti kalliimpi ratkaisu kuin vakiomuotoinen toimitus. Tämä edellyttää sen, että jo tilausvaiheessa määrittelet toimitusaikasi tarkasti. Alihankintatyön tilaaminen on aina yhteistyötä ostajan ja toimittajan välillä. ”Niin pian kuin mahdollista” ei ole oikea vastaus toimitusajalle. Oikea vastaus on esimerkiksi kolme työpäivää, kuusi työpäivää tai 15 työpäivää. Mitä aikaisemmin saat tilauksen toimittajalle, takaa se sinulle toimitusvarmuutta. Vahvistamamme toimitusajan jälkeen pidämme huolen siitä, että tilauksesi toimitetaan haluamallasi tavalla ja sinulle sopivalla toimitusajalla. Lupaamme olla myös rehellisiä. Mikäli haluat tuotteesi huomiseksi ja emme siihen pysty, niin emme ota tilaustasi vastaan.
9. Muutos voi maksaa
Asiakkaan tilaukseen tulee muutoksia. Alihankinnassa nämä muutokset ovat harmillisen yleisiä. Valitettavasti muutokset tulevat usein liian myöhään, jolloin tilaukselle on jo ehditty tekemään työvaiheita. Tämän seurauksena työ joudutaan tekemään uudelleen, jolloin syntyy ylimääräistä työtä ja kustannuksia. Ei ole kenenkään valmistajan etu myydä näitä ylimääräisiä osia samaan hintaan, mutta hyvän palvelun hengessä näin usein toimitaan.
Toinen yleinen muutos, joka tapahtuu tilauksen yhteydessä, on halutun toimitusajan muuttaminen aikaisemmaksi jo vahvistetun tilauksen jälkeen. Tämä ei välttämättä ole mahdollista. Jos toimitusajan muuttaminen kuitenkin olisi mahdollista, häiritsee se tuotannon aikataulua ja usein aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia. Koska muutosten takia joudutaan tekemään muutoksia koko tuotantoketjuun, lisäkustannuksia syntyy pakostikin. Usein nämä muutokset hyväksytään kokonaisasiakkuuden nimissä. Pahimmillaan ne voivat aiheuttaa muiden tilausten viivästymistä, mikä ei ole reilua niille asiakkaille. Muutos ei ole heidän aiheuttama.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen:
Alihankinnassa muutokset ovat valitettavan arkipäiväisiä. Mahdollisista muutoksista kannattaakin sopia alihankkijan kanssa etukäteen, miten muutostilanteissa toimitaan ja millaisiin mahdollisiin lisäkustannuksiin tulisi varautua. Ole itse ostajana tarkkana siinä, että lähettämäsi ostotilaus sisältää kaikki alihankkijan tarvitsemat tiedot, kuten ajantasaiset kuvat, kappalemäärät ja toivottu toimitusaika. Lisäksi on tarpeellista ilmoittaa mahdollisen jouston rajat.
Jos muutoksista on etukäteen sovittu sopimuksella, niistä ei tarvitse jälkikäteen riidellä. Tämä kuulostaa melko järkevältä, eikö?
10. Kumppanuus on sujuvuutta
Helpota ja sujuvoita työskentelyä alihankkijan puolella parhaasi mukaan. Älä joka kerta kilpailuta tarjouksia, vaan anna alihankkijan tehdä työnsä ja luota häneen. Voit kuitenkin jälkikäteen kommentoida hintoja, jos sinulla on niihin huomautettavaa. Varmista, että kuvissa on annettu mitoitukset, kerrottu toleranssit sekä ilmoitettu materiaali, paksuus ja kaikki erikoispiirteet, kuten harjassuunta. Alihankinnassa liian usein osa näistä tiedoista puuttuvat.
Me Stremetillä uskomme, että luottamus ja ammattimaisuus perustuvat sovittuihin periaatteisiin. Kun nämä periaatteet ovat kerran vahvistettu, voidaan odottaa ja edellyttää ammattimaista käytöstä puolin ja toisin. Tällä tavoin vältämme turhia keskusteluita ja säästämme molempien osapuolten työaikaa. Kumppanuus mahdollistaa tehokkaan ajan käytön ja näin ollen säästää aikaa.
Haluamme tarjota sinulle vinkin, joka auttaa sinua saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen: